Zoekwoorden wat vertellen die jou?

Dit blogartikel heb ik geschreven voor b2bcontact.nl:

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn nog steeds modewoorden. We proberen meer bezoekers te krijgen door het optimaliseren van de site. Maar kijken we daarbij dan ook naar het gedrag op de eigen site? Of naar de gebruikte zoektermen om jouw site te vinden?

Hieronder geef ik aan welke waardevolle informatie je kunt vinden binnen Google Analytics.

Eigen zoekmachine

Heb je een website of webshop met een zoekmachine? Zorg er allereerst voor dat die resultaten van de eigen zoekmachine gemeten worden. Kijk dan met grote regelmaat waar bezoekers naar zoeken (rapport:inhoud- zoekopdrachten op site). Dit zijn jouw klanten en zij laten je weten waar zij naar op zoek zijn.

Op zoek naar een peer…

Een heel simpel voorbeeld dat uit het verleden komt. Toen ik nog ik bij een grote accountantsfirma werkte. Er werd maanden lang gezocht naar een hele gekke term: zoals bijvoorbeeld ‘peer’. Ik kon niet achterhalen waar bezoekers naar op zoek waren. De match met een van onze diensten kon ik niet maken. Tot ik hoorde dat er een evenement geweest was met deze naam. Daarna hebben we heel simpel een tekst toegevoegd: ‘naast het succesvolle evenement Peer organiseren wij….’
Zo help je gelijk de klanten, want ze krijgen een resultaat na hun opdracht. Niets is zo vervelend als de melding ‘geen resultaten’, terwijl je weet dat het bestaat.

In de rapportage kun je zien welke termen bezoekers gebruikt hebben. Wat vertellen de kolommen er naast?

Zoekwoorden in Google Analytics

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Resultaten paginaweergaves/zoekopdrachten Dit geeft inzicht hoe specifiek de term is. Hoeveel pagina’s zijn er aan de bezoeker getoond.
% Uitstappunten Hoeveel bezoekers hebben na het zien van het resultaat de website verlaten?
% Zoekverfijningen Hoeveel bezoekers zijn verder gaan filteren. Dit heeft deels met jouw zoekmachine te maken, maar ook deels met hun gekozen term.
Tijd na zoekopdracht Dit geeft de tijd aan dat de bezoeker nog verder op de site heeft doorgebracht.
Zoekdiepte Je kunt hier zien hoeveel pagina’s bezoekers bekeken hebben vanuit de resultatenpagina.

Kijk ook eens naar de rapportage ‘pagina’s’. Dan kun je zien op welke pagina bezoekers een zoekopdracht starten. Ook heel waardevolle informatie, want bij onduidelijke informatie zoeken bezoekers een alternatief -> de zoekmachine.

Organische zoektermen

Als je binnen Google Analytics kijkt naar het rapport ‘Bronnen – zoeken – organisch‘ zie je welke termen gebruikt zijn om op jouw site te komen. In de kolommen er naast zie je kwaliteit van het bezoek.

Kijk kritisch naar de kolommen naast de zoektermen. Zo kun je zien welke zoektermen een hoog weigeringpercentage hebben. Dat geeft aan dat bezoekers direct de site verlaten. Verplaats je in de bezoeker en zorg ervoor dat de landingspagina aansluit bij de verwachting.

De rapporten onder de kop Zoekmachine optimalisatie* zijn perfect voor het optimaliseren bij jouw SEO. Je kunt zien op welke positie de gebruikte term gemiddeld staat en hoeveel mensen dan gemiddeld doorklikken. Vergelijkbaar met een Adwords rapportage.

Bestemmingspagina’s geven aan waar de bezoekers via Google terecht zijn gekomen op jouw site. Je kunt nu zien welke pagina bezoekers komen. Zorg ervoor dat de zoektermen en de landingspagina’s bij elkaar passen en vooral bij de verwachting van de bezoeker.

Speel met deze rapportages – klik op de kolommen om de lijsten op een andere manier te sorteren en gebruik de filtermogelijkheid om data te structureren.

* Het is voor de zoekmachine optimalisatie rapportage wel nodig om de webmasterhulp programma’s in te schakelen.

De zoekterm (not provided) neemt toe…

Het aantal zoekopdrachten dat (not provided) is, wordt steeds groter. Bij mijn eigen site is het aandeel (not provided) afgelopen maand wel 24%. Een kwart van de bezoekers die via zoekmachines komen, geeft geen inzicht meer in de gebruikte zoekterm.

Na wat speurwerk op internet waar dit vandaan komt, ben ik tot de conclusie gekomen dat het komt doordat veel meer bezoekers ingelogd zijn in Google. Daardoor werken ze in een beveiligde omgeving (https). En vanuit een beveiligde omgeving kunnen deze gegevens niet meegezonden worden.

Heel erg jammer dus en hopelijk heeft Google hier binnenkort een oplossing voor, want het percentage is stijgend…

Heb je vragen over deze rapportages, stel ze hieronder gerust. Ik help je graag.

 

Vul dan onderstaande gegevens in en je ontvangt automatisch maandelijks Online Succes Verzekerd van ons.

 E-mailadres*   Voornaam   Achternaam

*verplicht veld

Uitschrijven kan altijd makkelijk via een link in de e-mail.

Delen via onderstaande social media knoppen waarderen wij enorm. Bedankt!

 

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email