Google Analytics belangrijke automatische meldingen

Help, de website is onbereikbaar en ik weet het niet!
Oh nee, er komt niemand meer via Google!
Niemand gaat meer verder dan de eerste pagina…


Brandalarm - symbool voor automatische meldingen Goolge Analytics
Herken je een van deze nachtmerries? Dan kan ik je helpen door automatische meldingen via Google in te stellen. Hieronder leg ik uit hoe je dit soort automatische meldingen aan kunt maken.

De volgende automatische meldingen zijn beschikbaar:

Een taak voor beheerders

Allereerst is het belangrijk dat je binnen Google Analytics beheerder bent van jouw site. Dan kun je onder de tab beheerder, kiezen voor ‘items’ en vervolgens ‘aangepaste meldingen’. Dat is de pagina om alle meldingen aan te maken.

Een dag geen enkele bezoeker

Is er op een dag geen enkele bezoeker? Dan zou dat kunnen duiden op problemen met de website of het meetscript. Het is heel fijn als je een automatische melding ontvangt dat er iets aan de hand is. Zodat je direct actie kunt nemen.

Ga binnen de pagina ‘aangepaste meldingen’ op zoek naar de knop ‘nieuwe melding instellen’. Vervolgens krijg je onderstaand scherm. Neem deze instellingen over om automatisch een bericht te ontvangen bij 0 bezoekers.

 

Google Analytics Melding Geen enkele bezoeker

Klik op de afbeelding om te vergroten

 

Opvallende toe- of afname van het aantal bezoeken

Is er een bepaalde actie waardoor je opeens veel meer bezoekers krijgt of juist veel minder? Dat zijn indicatoren om te kijken of er actie moet worden ondernomen. Misschien is het wel nodig om tijdelijk extra personeel aan te nemen. Je kunt deze melding aanmaken door een vergelijking te trekken met de voorgaande week. Dat is meestal de beste vergelijking.

Google Analytics Melding Toename bezoekers

Klik op de afbeelding om te vergroten

 

Toename weigeringpercentage

Het weigeringpercentage geeft het aantal bezoekers weer dat direct de website weer verlaat. Dat is gedrag dat niet wenselijk is. Heel soms is het prima, als ze bijvoorbeeld jouw telefoonnummer opzoeken en gelijk bellen. Normaal gesproken wil je dat het percentage laag is. Door deze melding in te stellen, krijg je automatisch bericht in jouw mailbox als er grote veranderingen zijn.

Google Analytics toename weigeringspercentage

Klik op de afbeelding om te vergroten

 

Minder bezoekers via Google

De melding geeft bericht als je opeens veel minder (of meer) bezoeken via zoekmachines krijgt. Natuurlijk is dat voornamelijk Google. Hieronder staan de instellingen. Het aantal van de afname is afhankelijk van het aantal bezoekers op jouw site. Het is ook mogelijk om de melding te maken bij afname van een percentage, bijvoorbeeld 40% minder bezoekers via Google.

Google Analytics Melding - Geen bezoekers via Google

Klik op de afbeelding om te vergroten

 

Nog meer automatische meldingen

Hierboven staan de basismeldingen die voor de alle websites belangrijk zijn. Er zijn nog een paar andere zeer interessante automatische meldingen. Hieronder noem ik er een paar.

  • Toename van het aantal bezoeken via mobiel
  • Toe- of afname van het aantal bereikte doelen
  • Afname bezoekers via Google Adwords
  • Minder verkoop bij e-commerce sites

Wil je meer weten over deze meldingen, neem dan contact met ons op.

Niet altijd negatief

Het is goed om te realiseren wat er gebeurd. Het kan namelijk zijn dat een bepaalde invloed van buitenaf zorgt voor zo’n melding. Niet altijd hoeft het een probleem te zijn als je even minder bezoekers krijgt. Gebruik je gezonde verstand: Zonnebrand crème verkoopt bijvoorbeeld minder in de winter.

Wij willen je ook helpen

Wil je liever dat wij het voor je doen? Dat kan ook. Voor € 65 (excl. btw) zorgen we dat je zelf niets hoeft te doen. Ga dan direct naar ons Hulp nodig? Wij maken deze meldingen voor je aan voor € 65 (excl. btw).
Ga naar ons aanvraagformulier >>>

Vul dan onderstaande gegevens in en je ontvangt automatisch maandelijks Online Succes Verzekerd van ons.

 E-mailadres*   Voornaam   Achternaam

*verplicht veld
Uitschrijven kan altijd makkelijk via een link in de e-mail.

Delen via onderstaande social media knoppen waarderen wij enorm. Bedankt!


 

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email