Google’s social analytics

Google Analytics heeft een paar zaken veranderd en we willen je op de hoogte van een set nieuwe rapporten. Bijna iedereen is er druk met social media bezig, maar wat levert het nu op?

Eerst nog even aandacht voor onze volgende starterstraining.

Last-minute tip

Donderdag 26 april a.s. begint om 20.00 uur de volgende starterstraining van Helpikmoetookietsmetsocialmedia. Wil je graag meer halen uit je social media inspanningen? Dan is deze training iets voor jou.
In acht weken zul je met een team van medecursisten ervaren dat je productiviteit en efficitiveit op het gebied van social media omhoog schiet. Bekende social media als Facebook, Twitter en Linkedin, alsook minder bekende social media als Pinterest zullen worden uitgelegd en toegepast.

We sluiten de sociale media en jouw persoonlijke doelstellingen goed op elkaar aan. Iedere week een onderwerp, waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Wij zorgen ervoor dat de cursus praktisch, meetbaar en altijd direct toepasbaar is. In de cursus geven we iedereen persoonlijke aandacht, zodat je ook echt je meerwaarde uit het gebruik van social media zult realiseren.

Als je je nu inschrijft, ontvang je een waardecoupon van 10% voor andere producten uit de webshop.

Social Analytics

Social media zorgen voor een stuk interactie tussen mensen en bedrijven. We helpen mensen met elkaar in contact te brengen. Vervolgens willen we graag dat zij jouw inhoud delen, beoordelen en hierop reageren. Google Analytics heeft een nieuwe set rapporten toegevoegd: Social Analytics. Deze rapporten focussen zich op de sociale netwerken, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.

Zo kun je zien welke netwerken en inhoud waardevol voor jou zijn. Welke berichten hebben de meeste gebruikersinteractie met je website? Welke berichten zorgen voor de meeste (nieuwe) bezoekers aan de site en nog belangrijker welke berichten hebben de meeste bereikte doelen en conversies? Kortom met social analytics kun je zien wat alle inspanningen betekenen voor jouw omzet!

Belangrijk is om even in het achterhoofd te houden: deze statistieken geven alleen de berichten weer die bezoek aan je website hebben opgeleverd. Binnen andere tools kun je zien wat er nog meer te meten is. Mocht je meer willen weten of het effect van jouw inspanningen, neem dan deel aan het webinar over social media & statistieken. Dit webinar maakt een onderdeel uit van de hierboven genoemde starterstraining.

Wat kun je dan zien in Google Analytics?

We lichten de vier rapporten binnen social analytics toe. Deze zijn binnen jouw Google Analytics account te vinden onder de kop: Verkeersbronnen aan de linkerzijde. Lees onderstaande en ga vooral aan de slag!

Rapport: bronnen en pagina’s

In dit rapport kun je zien welke bronnen de meeste bezoeken hebben opgeleverd en wat kwalitatief ‘goede’ bezoekers zijn. De kwaliteit van een bezoek kun je aflezen aan de duur en het aantal pagina’s per bezoek. In onderstaand voorbeeld zie je dat Twitter veel meer ‘snelle’ bezoekers heeft opgeleverd. Facebook heeft juist bezoekers aangetrokken die veel pagina’s bekeken. De vraag is wat je wilt…

Social Analytics Rapport Bronnen

Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

De blauwe en oranje grafieken geven het bezoek aan de site/pagina weer, met of zonder sociale invloed.

Rapport: conversies

Meet het succes en de impact van sociale campagnes door deze te leggen naast sitedoelen, conversies en e-commercetransacties (voor webshops). Nu kun je exact meten welke netwerken omzet hebben opgeleverd. Mocht je nog niet de juiste informatie zien, neem dan contact met ons op. We helpen je graag bij een goede inrichting van de Google Analytics omgeving.

Rapport: sociale plug-ins

Het rapport met sociale plugins toont hoeveel mensen een pagina van jouw website hebben gedeeld via een social media knop. Bijvoorbeeld als je een Facebook Like knop hebt staan op een webpagina.

Rapport: sociale bezoekersstroom

In dit overzicht kun je visueel zien, hoeveel bezoekers er via de sociale bronnen zijn gekomen en waar ze de website weer hebben verlaten.

Social Analytics sociale stromen

Klik op de afbeelding voor een vergroting van de afbeelding

En nu?

Allemaal prachtige nieuwe statistieken. Ik kan me voorstellen dat je de vraag hebt, wat kan ik er mee? Daar helpen we je graag bij middels een individueel advies of via de social media training.

Met enthousiaste groet,
Vanessa Bos-Steijn

Webinar gemist?

Vorige week was een zeer succesvol webinar. Het webinar had twee onderwerpen:
•    Helpikmoetmeertijd
•    Facebook Timeline
Wil je heb webinar ook nog volgen?
Ga dan naar: http://www.anymeeting.com/usconsulting/EA56DD88864F
Het wachtwoord is: Timeline

Dit bericht is afkomstig van onze nieuwsbrief Online Succes Verzekerd. Wil je dit bericht ook automatisch in de mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email