Social media en zoekmachineoptimalisatie komen tot elkaar…

Geschreven voor het b2bmarketeersblog:

Op de Webwinkelvakdagen werd ik geïnspireerd van de combinatie social media en zoekmachineoptimalisatie. Het werd meerdere malen bevestigd dat het een belangrijke combinatie is. Een combinatie waar ik al een tijd in geloof, gezien mijn nauwe samenwerking met een seo-professional. Waar ik mee op de beurs rondliep.

Iedere resultaat op Google is anders

Waarom trekt het dichter naar elkaar? Google gaat enorm snel. De ontwikkelingen zijn moeilijk bij te houden. Zo deed ik van de week een zoekopdracht en vond een bepaald bedrijf op de 3e plaats. Ik klikte op de link en bekeek slechts twee pagina’s. Een half uur later deed ik dezelfde zoekopdracht en dat bedrijf stond ondertussen op plaats 2. Hoe en welke algoritmen Google hierbij verwerkt is moeilijk te bewerken vanuit zoekmachineoptimalisatie. Het draait in dit geval om mijn persoonlijke actie. Geen zoekopdracht is meer hetzelfde.

Hoe moeten we daar nu mee aan de slag. Zelf kun je veel doen door je activiteiten op social media. Natuurlijk moeten de basiszaken voor een goed vindbare website in orde zijn. Hieronder een kort overzicht van de ontwikkelingen en mogelijkheden, waar je zelf iets mee kunt doen.

Twitter & Google

Twitter logoAls we kijken naar het effect van Twitter op zoekmachines is dat de tweets de zogenaamde No-follow markering hebben. Hetgeen betekent dat het continue toevoegen van een bepaalde link naar een pagina geen invloed heeft op de zoekresultaten. Wel hebben retweets invloed hebben op het resultaat.

Naast eigen tweets is het ook goed om andere artikelen te retweeten. Dit geeft een stuk waarde aan jouw profiel. De retweets moeten natuurlijk passen bij jouw profiel, lees vakgebied. Je kunt hierdoor je Twitter-profiel beter vindbaar maken.

Facebook & Google

Facebook logoNaast het feit dat het concurrenten zijn wat betreft hoeveelheid zoekopdrachten is het zo dat de links in de facebook fanpages wel mee tellen in de beïnvloeding van zoekresultaten. Nog beter zijn de likes en comments.

Het is dus de kunst om zo veel mogelijk interactie te krijgen op de fanpages. Niet zoals ik toch regelmatig voorbij zie komen een persoonlijke pagina ingezet voor een bedrijf. Een fanpage kun je maken rondom je bedrijf, maar ook voor een merk of een goed doel. Naast de algemene informatie is er ook ruimte voor extra pagina’s en evenementen. Door veel beweging te krijgen op je fanpage, stimuleer je de waarde van je links op de resultaten van Google.

LinkedIn & Google

LinkedIn LogoAls je een persoon zoekt, komt z’n LinkedIn profiel boven aan de lijst met resultaten. Nu is dat natuurlijk heel goed, want daar kun je jezelf natuurlijk perfect ‘verkopen’ als persoon. Jouw gezicht en je medewerkers wil je hier natuurlijk zien.

Wat daarbij wel belangrijk is om bij profiel van alle medewerkers de expertise goed neer te zetten. Zo kun je voor de buitenwereld het onderscheid tussen de experts ook weergeven. Wat zijn de kernwoorden waarop iemand gezocht zou kunnen worden. Hoe hard deze meewerken binnen de resultaten van Google, kan ik niet exact zeggen. Maar het staat in ieder geval wel bij de description die Google toont. Niet onbelangrijk.

Google plus Your World

Google-Plus-LogoWe zijn dus druk bezig met het vinden van followers en likes om beter gevonden te worden op Google. Daarnaast speelt het fenomeen dat net als in de ‘offline’ wereld een doorverwijzing werkt beter dan een anonieme tip of zoekresultaat.  In z’n totaliteit zien we dat de zoekmachine minder vaak gebruikt wordt. We stellen tegenwoordig snel vragen via een tweet of op Facebook.

Google ziet dat bedrijven massaal Facebook pagina’s opstarten en daar hard werken aan zo veel mogelijk interactie (likes, comments en sharing). De mensen zijn beter bekend met Facebook dan met de mogelijkheden van Google+. Een uitdaging voor Google om hierin mee te gaan.

Google heeft deze maand als antwoord Search + Your World geïntroduceerd. Het ziet er prachtig uit. Ik geloof wel in de mogelijkheden, maar het is nog wel een beetje stil in Nederland. De tijd zal het leren.

Wat kun je zelf doen

Het belangrijkste is eigenlijk om er voor te zorgen dat je overal bent waar je klanten zijn. Welk kanaal wordt het meest gebruikt in jouw netwerk. Deel artikelen, films of presentaties, plaats (blog)artikelen en stimuleer retweets, likes en comments. Door meer waardering van anderen, stijgt jouw artikel in meerwaarde voor Google. Resultaat: hogere resultaten in Google.

Al met al is het belangrijk er voor te zorgen dat je het leuk vindt. Laat vervolgens ‘echte’ mensen reageren (uit jouw netwerk). Ga de interactie aan met jouw klanten en relaties. Blijf dicht bij hun in de buurt. In hun interesse wereld. Wat houdt hun bezig? Dit is een grote overeenkomst met ‘traditionele’ marketing.

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email