Online succes verzekerd: verbeter je navigatie

Een hele belangrijke succesfactor voor een website is een goede navigatie.
Over dit onderwerp schrijf ik artikelen voor het Online Marketing Blog die ik deel via usconsulting.nl. Ook in deze nieuwsbrief geef ik een paar belangrijke tips voor het verbeteren van je sitenavigatie.

 

  • Kies logische namen in menu’s. Klinkt simpel, maar iets kan voor jou heel duidelijk zijn terwijl een bezoeker zich er niets bij kan voorstellen. Dit is heel eenvoudig te testen met zogenoemde cardsorting, een simpel online onderzoek naar de beste navigatie. Us consulting kan goed helpen bij dit eenvoudige onderzoek.
  • Hanteer zo veel mogelijk gebruikelijke navigatietitels. Niet altijd even spannend, maar voor bezoekers wel duidelijk. Denk aan simpele termen als home, over ons en contact. De bezoeker weet hierbij wat hij kan verwachten.
  • Verplaats je in de bezoeker die zich op iedere webpagina 4 vragen stelt, bijvoorbeeld waar hij is en waar hij heen kan. Zorg ervoor dat alle antwoorden zichtbaar zijn. Meer over deze vragen in mijn artikel: basis van een goede navigatie.
  • Ze worden nog wel eens vergeten: interne links. Maak er gebruik van, ze maken het de bezoeker gemakkelijk om andere informatie op je site te vinden. En in tegenstelling tot de gebrekkige ruimte in de vaste navigatie kun je in de content uitgebreid vertellen wat de bezoeker op de andere pagina kan verwachten. Bonus: ook goed voor zoekmachineoptimalisatie.
  • Ken je bezoeker. Elke site kent grofweg twee typen bezoekers als het gaat om navigeren op de site: de ene bezoeker kiest de zoekmachine, de ander gaat browsen. Je sitestatistieken geven je inzicht hierin, dus gebruik deze bij je site-inrichting. Meer hierover lees je in mijn artikel ken je bezoekers.
De genoemde punten zijn relatief eenvoudig om zelf op te pakken. Maar soms ben je zo gewend aan je site dat een frisse blik van buiten heel verhelderend is. Wil je graag je navigatie verberen? Laat het me dan even weten, ik help je graag.

 

Met sturende groet,

 

Vanessa Bos

Ook goed om te weten

  • Op 21 maart 2012 organiseert het vrouwennetwerk Bruisende Zaken het event rondom de Zaanse zakenvrouw. Us consulting verzorgt het social media-programma voor dit evenement.
  • Us consulting heeft de stichting Samen Thuis het programma ‘Help, ik moet ook iets met social media’ geschonken vanuit de wens tot maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  • Per 1 februari treedt Nathalie Kuipers in dienst bij Us consulting. Zij zal projecten begeleiden en de administratie verzorgen.
  • We gaan na een eerste onderzoek binnenkort verder met het optimaliseren van de online activiteiten voor Parnassia.
  • Er zijn veel leuke reacties binnengekomen over het boekenbal van 16 december 2011, een kleine impressie vind je op Facebook. Je kunt hier ook fan worden en automatisch de berichten zien.

Speciale aandacht

Us consulting heeft momenteel een kortingsactie voor het trainingsprogramma Help ik moet ook iets met social media. Met dit programma kun je binnen twee maanden geld gaan verdienen met social media. Op dit moment bied ik 10% introductiekorting op het programma. Gebruik daarvoor kortingscode NB120124
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor de training die start op
13 februari. Wees er snel bij de korting geldt alleen nog deze maand!
Nieuwsgierig? Vraag een proefexemplaar aan!

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email