Ken je bezoekers voor een goede navigatie!

Door wat drukke werkzaamheden (lancering van mijn programma Help, ik moet ook iets met social media) heeft het vervolgartikel van een goede navigatie even op zich laten wachten. Mijn excuses. We gaan nu weer verder in de reeks van een goede navigatie.

In het eerste artikel de basis van een goede navigatie ben ik vooral stil gaan staan bij de basisvragen, op welke vragen een bezoeker in een oogopslag antwoord wenst.Nu kijken we wat voor type bezoekers er zijn in relatie tot navigeren.

Twee soorten manieren van navigeren

Jakob Nielsen heeft alle bezoekers in twee groepen verdeeld:Illustratie voor navigeren - kompas

  • zoekdominante gebruikers; deze mensen gaan bijna altijd direct op zoek naar de zoekmachine om zo verder te gaan
  • linkdominante gebruikers; deze mensen kijken eerst een tijdje rond en gebruiken de zoekmachine pas als ze het ’echt’ niet meer kunnen vinden

Er zijn helaas geen aantallen welk type bezoekers er vooral bestaan.  Iedere website en doelgroep is anders. Het is wel mogelijk om een deel van dit gedrag te herleiden uit de internetstatistieken. Dat raad ik dan ook aan om te doen. Ga in je webstatistieken (bijvoorbeeld Google Analytics) op zoek naar de meest voorkomende navigatiepaden. De kennis van het type bezoeker en deze achtergrond, maakt het inzichtelijker wat voor type navigatie goed zou zijn voor jouw site.

Zoekmachine georiënteerde navigatie

Er zijn verschillende websites die dit type bezoeker aanspreekt. Denk aan sites met een groot zoekscherm op een prominente positie op de homepage. Naast Google, kun je dan denken aan Marktplaats – of je de site verder nu fijn vindt of niet. Zoeken kun je moeilijk over het hoofd zien. Vanuit deze prominente positie kun je de zoekopdrachten gelijk verfijnen op de belangrijkste criteria.

Het is voor dit type bezoeker ook fijn als hij direct kan navigeren naar de uitgebreide zoekmogelijkheden. Daar is het dan mogelijk om de zoekresultaten te verfijnen. Een heel belangrijk punt bij de pagina met de uitgebreide zoekmogelijkheid of zoekresultaten is dat daar de gekozen zoekterm getoond wordt én aangepast kan worden. Denk aan de mogelijkheid bij Google. Soms kom ik een pagina met zoekresultaten tegen waar ik mijn gekozen term niet kan aanpassen of aanvullen. Dat is niet gebruikersvriendelijk!

Browser georiënteerde navigatie

Als jouw bezoekers vooral via de navigatie aan de slag gaan op de site. Is het belangrijk om op de homepage de hoofdsecties van de site weer te geven en direct de keuze uit de subsecties te tonen (bijvoorbeeld via mouseover).

De ‘oude’ regels van binnen 2- 3 kliks op de juiste pagina gaan hier aardig op. Al kan het soms in een ingewikkeldere site juist weer overzichtelijker zijn om een niveau er tussen te plaatsen.

Hierbij is het wel heel belangrijk dat de hoofdsecties duidelijke namen hebben. Verwarring tussen de onderwerpen kan leiden tot frustratie. Belangrijk om de omvang van de site weer te geven. Zeker bij grote sites is dat nodig. Bij grote webshops, zoals kleertjes.com is er gekozen om aantallen weer te geven. Voor dit soort grote websites is dat ook erg handig.

Kortom,

Kijk naar de belangrijkste invalshoek voor jouw type bezoeker en ga daar mee aan de slag. Het kan zijn dat beide evenredig aanwezig zijn. Dan is het goed om beide op duidelijke wijze te tonen. Het is in ieder geval het best om de zoekbox of midden op het scherm of rechts te tonen. Dat is wat de bezoeker gewend is en waar hij het eerst kijkt.

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email