Uit het NHD: Over websites is veel te meten..

…ik ben soms net Big BrotherFoto Vanessa Bos-Steijn artikel NHD 21dec2011

Dat is de titel van het nieuwsartikel uit het Noord-Hollands Dagblad. We willen het hier even delen met de mensen die het nog niet gezien hebben.

Bedrijven die afwijken van het gemiddelde, zaken die een speciaal product aan de man brengen, beginnende ondernemers of bedrijven die iets bijzonders presteren. Dagblad Zaanstreek belicht ze in de rubriek ’Bijzonder bedrijf’. Vandaag Us consulting in Zaandijk.

ZAANDIJK – Gedachte van een ondernemer: ’Ik móet een website’. Maar alleen het hebben van een site is niet voldoende, zegt Vanessa Bos-Steijn van Us consulting. ,,Een ondernemer moet zich afvragen wat hij met zijn site wil bereiken en de site zo vormgeven dat zijn doelen worden gehaald.’’

Bos adviseert ondernemers in de MKB (midden- en kleinbedrijf) over websites en social media. Na tien jaar op ICT-gebied voor verschillende bedrijven te hebben gewerkt, besloot ze vier jaar geleden voor haarzelf te beginnen. Us consulting. Een naam met twee betekenissen: het Engelse woord voor samen en een afkorting van usability en statistieken. ,,Ik adviseer bedrijven hoe ze hun site kunnen gebruiken om er meer rendement uit te halen. Zoals meer omzet of meer offerte-aanvragen. Net wat ze willen. Zijn de doelen vastgesteld en de site opgezet of aangepast, dan bekijk ik vanuit de internetstatistieken (bijvoorbeeld Google Analytics) of het ook de gewenste kant uitgaat.’’

Levert de site niet de beoogde resultaten op, dan kan Bos aan de statistieken van de site zien wat de knelpunten zijn. ,,Soms zit een knop op de verkeerde plek, zijn de teksten onduidelijk of is de verkeerde kleur gebruikt. Oranje tekst bijvoorbeeld, is niet op elk scherm goed leesbaar. Sommige dingen, zoals een verkeerd geplaatste knop, kan ik uiteraard zelf zien. En voor andere gegevens gebruik ik allerlei handige software en tools. Bijna alles is te meten.’’ Met een lach: ,,Ik ben soms net Big Brother.’’

Tools

Er zijn bijvoorbeeld tools die uitrekenen of de kleuren goed zijn of die aangeven of bezoekers van de site via social media zijn gekomen. Je hebt ook tools die melden welke bedrijven op een site komen, wat ze daar doen en of ze weer terug komen. ,,Heel interessant voor de business-to-businesssector: als een bedrijf drie keer je site heeft bezocht, kun je contact met ze opnemen.’’ Particulieren hoeven niet bang te zijn dat dit ze overkomt, zegt ze. ,,Privépersonen zijn beschermd. Zulke gegevens mogen alleen van bedrijven worden verzameld.’’ Daarnaast betrekt ze uitkomsten van onderzoeken in haar analyse. ,,Er gebeurt van alles op dit gebied. Zo wordt er gewerkt met eyetracking om er achter te komen waar iemand naar kijkt op een site en wordt er onderzoek gedaan naar het meten van emoties. Dat moet duidelijk maken wanneer iemand boos of gefrustreerd wordt. Wat bijvoorbeeld veel voorkomt, is dat mensen midden in het bestelproces afhaken. Hebben ze uitvoerig prijzen vergeleken en het goedkoopste product gekozen, dan komen er halverwege het bestellen de verzendkosten bij. Waardoor de prijs helemaal niet meer zo laag is. Dit is een veelgehoorde klacht. Dat kun je voorkomen door al voor het bestellen de verzendkosten te melden. Je hebt dan misschien minder bestellingen, maar diegenen die de bestelprocedure ingaan, ronden hem wel af.’’

Ook geeft Bos advies over navigatie op de site, hoe je deze het best kunt laten vinden door zoekmachines en over social media. Over social media ontwikkelde ze het afgelopen vrijdag gepresenteerde ’Help, ik moet ook iets met social media!’. Een boek met trainingsprogramma, toegespitst op de behoeften van de klant. ,,Een ondernemer hoeft niet overal te zijn. Een bedrijf dat adviseert over personeelsbeleid, hoort duidelijk bij een zakelijk netwerk zoals LinkedIn. Voor een huidtherapeute ligt dat anders. Mensen met huidproblemen zullen niet snel naar een oplossing zoeken op LinkedIn. Dat zullen ze eerder doen op Facebook. Of, als het gaat om kinderen met jeugdpuistjes, op Hyves. Op Facebook ligt voor een huidtherapeut het zwaartepunt. Hoewel er ook een kleine link is met de zakelijke markt. Op LinkedIn kan zij contact zoeken met bijvoorbeeld ziekenhuizen.’’

Bedrijven die niets aan social media doen, kunnen er evengoed mee te maken krijgen. ,,Als de bedrijfsvoering niet goed gaat, uiten klanten hun frustraties op internet. Bedrijven zoals Nuon zitten er daarom bovenop, om de problemen op te lossen. Webcare via Twitter of Facebook. Ik denk dat deze vorm van klantenservice steeds vaker wordt ingezet.’’

Twitter

Om vakinhoudelijk op de hoogte te blijven, brengt Bos de nodige tijd door op internet. Ook voor haar eigen bedrijf zet ze sociale netwerken in. ,,Twitter, LinkedIn en Facebook’’, somt ze op. ,,En ik maak gebruik van Slideshare, waar je Powerpointpresentaties kunt  delen, en ik heb een kanaal met favorieten op Youtube. Daar plaats ik niet alleen filmpjes over mijn vakgebied op, maar ook filmpjes die ik gewoon mooi vind. Alleen maar zakelijke mededelingen en reclame plaatsen is niet goed. Je moet ook iets van jezelf laten zien. Ik twitter bijvoorbeeld dat ik mijzelf ga optutten voor de boekpresentatie. Maar echte privézaken meld ik niet. Dingen zoals ’ik zit met mijn kind te knutselen’ horen thuis op mijn persoonlijke Facebook-berichten, die ik alleen met familie deel.’’

Foto artikel Noord Hollands Dagblad 21 december 2011

Klik op de foto voor een vergroting

 

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email