De basis van goede navigatie

Onlangs heb ik een cursusdag van Lectric gewijd aan het thema navigatie. Een mooie aanleiding om een nieuw artikel te schrijven met hetzelfde onderwerp. Het is voor iedere site erg belangrijk. Genoeg stof voor een kleine serie over de usability van navigatie.

De basisNavigatie

Het eerste artikel in de reeks over navigatie gaat in op de basis. We kijken naar de volgende vier belangrijke vragen:
Waar ben ik?
Waar kan ik heen?
Waar ben ik al geweest?
Hoe kom ik daar?

Daarbij spelen er nog een aantal factoren mee, die net anders dan in de fysieke wereld. Als we een winkel binnen lopen, weten we ongeveer hoe groot deze is. Dat hebben we niet als we via Google op een site terecht komen. We weten in dezelfde winkel ongeveer welke kant we uit kunnen lopen. We beginnen immers bij de ingang. Die richting is op een site even zoeken. We starten niet altijd op de homepage.

Stel je zoekt thuis iets en vanuit een ‘machine’ wordt je midden in een winkel geplaatst. Dat is in de fysieke wereld ondenkbaar. Dat gebeurt wel vanuit Google. Dan kun je midden in een webshop terecht komen. Het is dan ook heel noodzakelijk om iedere bezoeker te helpen met een helder beeld waar hij is en waar hij heen kan gaan.

Waar ben ik?

Het is essentieel om op iedere pagina aan te geven waar een bezoeker zich bevindt. Dat kan door een aantal eenvoudige elementen. Geef bijvoorbeeld aan bij het logo aan te geven van wat voor soort bedrijf de site is. Het logo alleen kan onvoldoende duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan namen van advocaten, accountants e.d. die samen een bedrijf vormen. Een eenvoudige toevoeging van het vakgebied geeft in een keer weer wat de bezoeker kan verwachten.

Geef in de navigatie aan waar een bezoeker is. Dit kan door in de navigatie een andere kleur of stijl van de letters te gebruiken bij de pagina waar de bezoeker is. Maar ook door het gebruik van een kruimelpad. In een volgend artikel gaan we nader in op het kruimelpad.

Navigatie NOS
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Waar kan ik heen?

Bezoekers willen gelijk zien waar ze heen kunnen gaan. Het is daarom belangrijk om op iedere pagina de navigatie  zichtbaar te maken.

Duidelijke hyperlinks spelen ook een rol bij het navigeren op een website. Het is belangrijk dat deze in een andere kleur en eventueel onderstreept zijn. Als een bezoeker met de muis over een link (hover) gaat, zal deze vervolgens veranderen van kleur of onderstreept worden. Het tegenovergestelde dat hier aan vast hangt is dat het belangrijk is om geen teksten te onderstrepen.

Ook vinden bezoekers het interessant om te zien waar ze niet heen kunnen. Het is op veel sites mogelijk om in te loggen. Zoals de knop op de belastingdienst aangeeft op de site dat inloggen alleen voor ondernemers is. Geen twijfel aanwezig voor particulieren. Na het klikken op de knop, krijg de bezoeker de hele uitleg te zien.

Waar ben ik al geweest?

Op verschillende manier kunnen bezoekers zien waar ze al geweest zijn. Dat kan door links te herkennen die ze al bezocht hebben. De zogenaamde visited links. In het voorbeeld van Google is duidelijk te zien welke pagina’s ik wel en welke ik nog niet bekeken heb. Dat is heel fijn. Al zien we dit steeds vaker verdwijnen.

De datum tonen bij nieuwsartikelen werkt ook goed. Als je op een andere dag weer terugkomt op de site, kun je zo ‘verder’ met lezen vanaf de datum dat je voor het laatst een bezoekje aan de site had gebracht.

Visited Links Voorbeeld
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Hoe kom ik daar?

De laatste vraag die je graag beantwoorden wilt, lijkt een open deur. Maar toch gaat het vaak verkeerd. Het is het antwoord op de vraag hoe je ergens komt. Foutieve links en verwijderde pagina’s geven daarbij het verkeerde resultaat.

Mocht er toch een foute link of verwijderde pagina zijn, dan wordt de zogenaamde 404-error pagina getoond. Deze pagina’s kunnen bezoekers ook verder helpen dan alleen dat er een fout is. Help bezoekers door hier links te plaatsen naar de homepage of contactpagina.

Goed gebruik van de error 404 paginaKlik op de afbeelding voor een vergroting

 

Binnenkort volgt er meer in deze reeks.

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email