Online Succes Verzekerd: Inzicht in & resultaten met Facebook!

Een speciale strategie opstellen voor Facebook is niet nodig. Het is belangrijk om te bedenken welke rol Facebook kan vervullen in het totale pakket aan mogelijkheden om de organisatiedoelstellingen te bereiken. Daarnaar kijken we in deze nieuwsbrief.

Helpt Facebook bij het bereiken van je doelstelling?

Veel organisaties gaan aan de slag gaan met social media zonder te weten of deze bijdragen aan het bereiken van de ondernemingsdoelstellingen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS Nipo en ik merk het ook in de praktijk. Het risico is dat je tijd en energie in social media investeert die geen optimale resultaten opleveren.

Zorg er dus voor dat je eerst helder hebt wat je als organisatie wilt bereiken. Wat zijn je visie en missie? Waar sta je voor? Daarna komt de stap hoe je je doelen kunt bereiken. Wie is je doelgroep en waar bevindt deze zich. Is dat op Facebook?

Nederlandse Facebook-gebruiker

Er is helaas nog niet erg veel bekend over het profiel van de Nederlandse Facebook-gebruiker. Een paar kenmerken:Facebook | hoe kun je er geld mee verdienen

  • 3,5 miljoen gebruikers (bron: Marketingfacts, januari 2011)
  • grootste groep 18-34 jaar (60%)
  • verdeling man-vrouw is 50%-50%
  • gemiddeld hebben gebruikers 93 vrienden
  • gemiddeld loggen ze 27 keer per maand in, 53% logt dagelijks in

Bekijk ook de uitgebreide wereldwijde statistieken.

Facebook-tips

Heb je gezien dat je doelgroep op Facebook zit en wil je daarmee aan de slag, wat moet je dan vooral wel en ook niet doen?

Doen:

  • stel duidelijke doelen wat je wilt bereiken
  • laat nieuwe bezoekers binnenkomen op een speciale pagina om fan te worden. Een voorbeeld
  • onderzoek de advertentiemogelijkheden
  • plaats knoppen op de website en in nieuwsberichten
  • vul je profiel zo uitgebreid mogelijk in
  • en vooral: heb er plezier in!

Vooral niet doen:

  • negatieve reacties verwijderen
  • te vaak publiceren
  • boodschappen herhalen op alle sociale netwerken
  • vragen onbeantwoord laten
  • eenzijdige artikelen publiceren – zorg voor een gezonde mix van berichten zoals artikelen, evenementen, foto’s, links

Wat kun je meten?

Het is natuurlijk belangrijk om te weten in hoeverre je de gestelde doelen ook haalt. Ga meten, want meten is weten. En op Facebook kun je veel meten: het aantal fans, reacties, likes en doorkliks naar je eigen website. Ook kun je zien hoe vaak het bericht is gedeeld met anderen en wat het aantal gegenereerde (in)directe leads is.

Vanaf 30 fans krijg je ook regelmatig een mooi overzicht in je mailbox van het aantal fans en het gebruik. Erg gemakkelijk, en het geeft je een eerste inzicht. Hulp nodig bij het opzetten van een goede fanpage? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ben je trouwens nog geen Facebookfan van Us consulting? Ga naar onze fanpage en klik daar op de knop ‘vind ik leuk’.  Je blijft dan op de hoogte van de laatste nieuwtjes in de wereld van internet statistieken, usability en social media. En discussieer vooral ook zelf lekker actief mee.

Help! Ik moet ook iets met Social Media!

Dat is de titel van het nieuwe programma van Us consulting. Ben je manager of ondernemer in het MKB en net gestart met social media of heb je plannen daartoe? Dan kun je daarmee effectief aan de slag via het korte programma dat volledig voor je op maat wordt gemaakt. In een periode van 1,5 maand doorloop je de volgende stappen:

  • schriftelijke intake
  • volledig op maat ontwikkeld werkboek
  • 3 vervolg sessies

Resultaat: je bent volledig online op de plekken waar de doelgroep zit!

Wil je dat ook? Of wil je meer informatie? Laat het even weten, dan word je uitgenodigd voor een groots feest ter gelegenheid van de start van het programma.

Online Marketing Blog

Vanessa heeft een actieve rol in het nieuwe blog dat in september is gestart: Online Marketing Blog. Je vindt er interessante, leuke of leerzame artikelen over online marketing. Lees haar eerste twee artikelen:

Wil je meer weten over Facebook na het lezen van deze nieuwsbrief, bekijk dan ook een ander interessant blogartikel.

Ook goed om te weten:

  • Us consulting is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe website.
  • Nathalie Kuipers werkt sinds kort voor Us consulting.
  • We gaan voor Altha Lingua aan de slag met een nieuwe homepage en haar activiteiten op LinkedIn.
  • Op 27 oktober is er een kennismiddag van Snoobi. Ik zal een presentatie geven over social media in de business-strategie. Interesse om deze bij te wonen? Laat het ons weten
  • Op 1 december geven Us consulting en d-Tail een workshop over online conversie vanuit een website.
  • Het is bijna oktober – tijd voor de Google Analytics – kwartaalrapportages. Opgeven kan nog!

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email