De rol van kleuren op een website

Onderstaand artikel heeft Vanessa Bos-Steijn geschreven voor het Online Marketing Blog:

Het lijkt in eerste instantie eenvoudig. We hebben al jaren een huisstijl en deze willen we nu online gebruiken. We zoeken de kleurwaardes op en gaan aan de slag. Echter is het niet altijd zo eenvoudig.

Verschillende aspecten van kleurgebruikKleurpotloden - illustratie bij de belangrijkheid van kleur op een website

Niet alleen in de online wereld, maar overal geldt dat kleuren iets betekenen of stimuleren. Dat is al van oudsher bekend. Een stukje van Wikipedia vertelt ons:

Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit dat licht is samengesteld. Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt. De samenstelling van golflengtes wordt het spectrum genoemd.

Het moet hier wel opgemerkt worden dat er geen voor de hand liggende relatie is tussen bovengenoemde natuurkundige definitie van kleur en de actuele kleurervaring, zoals deze zich aan een mens voor doet.

De kleur van een oppervlak wordt bepaald door het deel van het licht dat door dat oppervlak wordt weerkaatst.

Tja wat kunnen we daar dan mee. Hieronder ligt ik een paar hedendaagse associaties toe. De associaties zijn afkomstig uit dezelfde bron, Wikipedia.

Blauw – staat voor waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht. Vandaar dat deze kleur veel terugkomt bij zakelijke websites, zoals de Belastingdienst of Delta Lloyd. De kleur van afstandelijk en betrouwbaarheid. De waarheid staat op deze sites. Bewust en onderbewust houden we afstand van deze organisaties. We gaan er minder snel mee in discussie.

Rood – de kleur van de liefde, passie, warmte en vlammen. Een hele warme kleur die past bij bepaalde producten of dienstverlening.  Op Wikipedia staan ook de associaties van Leonardo Davinci. Daar staat bij rood ook nog de associatie van onrust, bloed, energie en beweging. Toch een heel ander beeld.

De kleur rood werkt goed voor het gebruik van actiematige buttons e.d. Beweging wil je  meestal met buttons bereiken. Is dat de reden voor de rode button bij Wehkamp?

Wehkamp - rode balk

Geelgroen – een kleur die mij zelf aanspreekt. Het is de kleur van nieuw leven, voorjaar en groeikracht. We associëren het milieu hier ook mee. Een leuk testje – google eens bij afbeeldingen op groen keurmerk. Nog al veel verschillende resultaten.Logo Green Website

Zie bijvoorbeeld wat kleur kan doen op de sites van Landal en Roompot parken. Een totaal ander beeld. Het onderbewuste van minder transparantie bij het groene Landal maakt klanten hier niet uit. Dat ze iets meer betalen dan bij Roompot (gevoelsmatig, niet statistisch onderzocht), maakt niet uit. Bij Roompot zit er meer transparantie in de site. Natuurlijk heeft Roompot ook accenten in het groen, want de natuur spreekt enorm aan bij vakanties. Dat geldt net zo goed bij prijstechnisch interessante parken.

Nog een kleur – Oranje een kleur die veel voorkomt voor actieknoppen. Dit komt door het gevoel van feest en overvloed. Aangevuld door de associatie van Leonardo Davinci: gretigheid. Bewezen is dat deze kleur goed werkt. Vandaar dat deze dan ook veel voorkomt. Het is niet zo ‘schreeuwerig’ als rood, maar duidt duidelijk actie (gretigheid) aan.

Toegankelijkheid

Sommige kleuren (lichtgroen en oranje) zijn moeilijk leesbaar. Ook voor mensen die geen problemen hebben met kleuren, kunnen sommige combinaties moeilijk zien. Het beeldscherm heeft ook een aanzienlijke invloed op de kleur.

Ik vind het zelf altijd opmerkelijk om te zien dat een webpagina op verschillende schermen of beamers er heel anders uit kunnen zien. Het is me wel eens gebeurd dat ik een presentatie gaf en rustig door sprak over delen die de luisteraars niet zagen door de mindere kwaliteit van de beamer. Zo kunnen er dus gekke verwarringen ontstaan. Online kan dit ook gebeuren, alleen zeggen de lezers dat niet zo snel.

De juiste kleur is nog belangrijker bij kleinere letters. Kijk bijvoorbeeld naar de leesbaarheid van de teksten op een klantenservice pagina van de ING. De teksten ‘Bijsluiter & prospectus’ en ‘Klantenservice’ zijn redelijk te lezen. De breadcrumbs zijn moeilijk te lezen omdat deze letters klein en niet vet zijn. Nu is het voor breadcrumbs minder erg, maar voor basisteksten (of links) is de leesbaarheid essentieel..

Wat kan wel en wat kan niet? Dat is de lastige vraag. Mijn favoriete tool  voor het controleren van kleuren staat op de website van Etre. Hier kun je heel eenvoudig (html)kleurnummers invullen en de check doen, die staan in de WAI guidelines, opgesteld door W3C.

De missie van W3C:‘ The W3C mission is to lead the World Wide Web to its full potential by developing protocols and guidelines that ensure the long-term growth of the Web.’ Het beste is natuurlijk om door deze check te komen, maar mocht het op het randje zijn, beoordeel  zelf de belangrijkheid van de tekst. Zodra het een aanzienlijke rol speelt, is het toch het juiste om binnen de normen te blijven.

Mannen en vrouwen

Psycholoog Willem Visser heeft een onderzoek gedaan naar de favoriete kleuren van Nederlanders. Blauw en rood zijn veruit de favoriete kleuren. Vrouwen kiezen daarbij eerder nog voor rodere tinten, heren voor blauwe.  Zijn onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat alle kleuren sterke emoties kunnen oproepen. Dit onderzoek ging verder dan alleen internetsites, maar die lijn kunnen we doortrekken. Het aanspreken van een vrouwelijke doelgroep kan dus beter in rood dan blauw. Een bewuste keuze van H&M?

Wat is nu de beste kleur?

Dat is natuurlijk de vraag die je graag beantwoord wilt zien worden. Helaas kan ik dat niet beantwoorden. Het is wel goed om na te denken welk gevoel wilt oproepen bij de doelgroep. Is het een overwegend zakelijk gevoel, blijf dan bij de iets sobere tinten zoals grijs en blauw. Wil je meer actie, voeg dan rood of oranje toe. Een goedkope uitstraling kan ook, dan zit je met geel aan het goede adres. Bij de keuze van een kleur, basis of herkenbare accentkleur is het in ieder geval belangrijk om er even over na te denken. Nog voor de ontwerper gaat schetsen.

Ik ben benieuwd hoe jij met kleur omgaat. Reageren mag via vanessa@usconsulting.nl.

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email