De iPad, de ultieme thuiscomputer?

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk viel me op dat op de camping veel mensen met hun iPad naar het Wifi-punt kwamen om even hun mail te lezen of toeristische informatie over de omgeving op te zoeken. Het aandeel iPads was erg groot. Aanleiding om even in de gebruikersvriendelijkheid te duiken.

iPad

In deze lijn heeft AnswerLab onlangs een mooi rapport gepubliceerd in UX Magazine over één jaar ervaringen met de tablets. Het grootste deel van het onderzoek ging over de iPad, omdat deze het meest gebruikt wordt. Marktonderzoeker GfK voorspelt dat we in Nederland aan het eind van het jaar 1 miljoen tablets hebben. Tijd dus om goed te snappen hoe ze werken.

3 trends & 5 lessen!

De conclusie van het onderzoek bestond uit 3 trends en 5 lessen. Welke trends en lessen kunnen we vertalen naar Nederland? En wat speelt er hier nog meer?

Trend 1: iPad heeft plaats van de thuiscomputer ingenomen

De respondenten van het onderzoek van AnswerLab gebruiken de tablet voor ’t gemak of voor de fun. De tablet wordt vooral gebruikt voor eenvoudige taken, die ze in het verleden op de thuiscomputer deden. De activiteiten verplaatsen zich van de zolderkamer naar de keuken of woonkamer. ’s Avonds laat nog even in bed aan de slag met de iPad is heel normaal.

Acceptatiecurve

De acceptatiecurve van de tablet is vele male sneller dan andere apparaten, zelfs sneller dan de smartphone. Meenemen wordt toch nog weinig gedaan, behalve op vakantie dus. Een van de resultaten van een onderzoek van Nielsen was dat de tablet slechts in 21% gebruikt wordt tijdens het winkelen, terwijl we dat wel veel doen met onze smartphone (59%).

Profiel van de iPad gebruiker

Sanoma heeft het profiel van de Nederlandse gebruiker opgesteld. De typische iPad-gebruiker is een goedopgeleide man van 25-44 jaar; hij gebruikt de iPad vooral voor nieuws, browsing, search en e-mail (in die volgorde). Bijna alle iPad-gebruikers gebruiken de iPad meerdere keren per dag; 34 % per dag meer dan 30 minuten en 54% meer dan 1 uur per dag.

Zakelijk gebruik iPad

Zakelijk gezien laat de acceptatie van de nieuwe manier van werken nog even op zich wachten. We hebben te veel wensen voor het zakelijk gebruik. Zo hebben we moeite met :

  • het invoeren van teksten,
  • het combineren van verschillende taken (browsen en werken in Word bijvoorbeeld) en
  • het werken met complexere programma’s.

Vanuit Nielsen Research is dan ook aangegeven dat slechts één op de vier tablets wordt gebruikt tijdens een vergadering of bij het volgen van een college.

Tablets in combinatie met Wifi

De tablets worden vooral gebruikt op plaatsen waarbij men weet dat er Wifi beschikbaar is. Het gebruik van de tablets met 3G (eigen internetverbinding) laten nog op zich wachten. Een onderzoek van IDG bevestigt dit internationale onderzoek. IDG verwacht oplossingen in de vorm van abonnementen voor smartphone én tablet. Op dit moment willen we geen twee abonnementen betalen.

Trend 2 de tablet is een gedeeld apparaat met security vraagtekens

Binnen het gezin wordt de tablet door iedereen gebruikt. Dat brengt een paar risico’s met zich mee. Zo hoorde ik onlangs een verhaal van een vader. Zijn dochter had even op de iPad wat extra figuren gekocht voor een spel: rekening € 200,-.

De oplossing voor dit soort problemen kan nog niet gevonden worden in de techniek. Het is nog niet mogelijk om een eigen account aan te maken op een tablet. Er zijn geluiden dat Apple hier wel aan werkt.

Verder bleek uit het onderzoek dat er twijfels zijn over de beveiliging bij nog relatief nieuwe systemen, met bijbehorende haken en ogen. Als de voorkant niet vlekkeloos werkt, geeft dat een negatief beeld van de beveiliging.

Trend 3 Tablet gebruikers moeten voordelen van apps zien

Het internetten op tablets is zo gebruikersvriendelijk dat het gebruik van apps écht meer toegevoegde waarde moet bieden boven de browser. De browser brengt ze meestal al tot de gewenste informatie. Vervolgens zoeken ze niet verder naar apps. Op de smartphone is dat wel anders. De apps zijn daar verhoudingsgewijs gebruikersvriendelijker dan de browser.

Gebruikers en techniek

Gebruikers niet altijd even technisch onderlegd, vaak weten ze dat Flash een probleem is op de iPad. Samsung geeft in hun tv-commercial zelfs aan dat Flash wel mogelijk is op de Galaxy Tab 10.1. Het ontbreken van Flash wordt wel als vervelend ervaren.

De grootste ergernis is dat bij het gebruik van een app niet alle content of functionaliteiten beschikbaar zijn. Een Nederlands voorbeeld is de nieuwe app van nu.nl. Daar wordt al minpuntje aangegeven dat niet alle zenders beschikbaar zijn. Terwijl gebruikers verder razend enthousiast zijn.

Gebruikers van de iPhone en iPad hebben vaak niet in de gaten dat ze een app downloaden voor een ander type device. Zo staan er regelmatig iPhone apps op een iPad en anders om. Met als gevolg dat er beperkingen kunnen ontstaan.

De vijf lessen

Bij het ontwikkelen van mobiele websites en apps is het belangrijk rekening te houden met onderstaande lessen:

  • een tablet wordt gebruikt als een kleine computer, met alle bijbehorende verwachtingen wat betreft snelheid, intuitief gebruik, de volledige functionaliteiten en fijn om te gebruiken. Gebruikers zien de tablet dus niet als een grote iPhone.
  • Tablets worden gebruikt als extra laptops en blijven veelal in huis. Location based marketing/functionaliteiten laat nog even op zicht wachten op de tablets.
  • Bezoekers verwachten een volledig werkende website, inclusief goed werkende formulieren. Het opbouwen van html5 tags is daarom van groot belang.
  • We dienen rekening te houden met het feit dat een tablet door verschillende mensen gebruikt worden. Dat heeft impact op snelle bestellingen en privégegevens.
  • Bezoekers zijn onzeker over de beveiliging, door de onbekendheid met het systeem. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Gegevens achter een inlognaam is niet altijd gewenst. De voorkeur gaat uit naar openbare informatie.

Kortom: de eerste lessen zijn al heel waardevol. In de praktijk blijkt de tablet vooral gebruikt te worden als thuiscomputer voor eenvoudige taken. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het is dus goed om deze te blijven volgen.

Het delen van onze content wordt op prijs gesteld, alvast bedankt!
Facebook Twitter Pinterest Plusone Linkedin Email

Reacties

  1. I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the superb works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website :).